Poslání a cíle IKM

  1. Posláním IKM je vytvářet podmínky pro spolupráci vysokých škol a nadací, a posilovat jejich roli ve společnosti s důrazem na „třetí roli“ univerzity. Ta spočívá v jejím aktivním působení ve společnosti.

  2. Třetí role univerzity bývá pojímána různým způsobem, dnes je převážně akcentována spolupráce vysokých škol s průmyslem a službami, a aplikace výzkumné a inovační činnosti vysokých škol. V pojetí IKM spočívá třetí role univerzity především v ochraně vyšších hodnot vzájemnosti a v péči o duchovní a duševní zdraví společnosti.

  3. To, co činí univerzitu univerzitou (z lat. ad unum vertere, přiváděti v jednotu), je usilování o sjednocování faktických poznatků všeho druhu v perspektivě pochopení celku světa včetně jeho budoucnosti, tj. v perspektivě spolupráce na uskutečňování smyslu, tedy toho, co „má být“. Nejde tedy o sjednocování v danosti, ale v zakotvenosti v „tom pravém“.

  4. Svoboda ve společnosti bude vždycky ohrožena, pokud většina společnosti nebude s tímto úsilím university sympatizovat, ba pokud na akademicích nebudou žádat, aby plnili tyto své povinnosti vůči společnosti, na nichž se sama společnost usnést nemůže, a jejichž plnění je nepostradatelné pro duševní a hlavně duchovní zdraví celé společnosti i každého jejího příslušníka. Tuto úlohu zastupují nadace.

  5. Program institutu tedy nemůže být založen v lidském rozvrhu, ale musí odpovídat rozvrhu samotného světa, jak řekl filosof Ladislav Hejdánek, na jehož dílo navazujeme, jako na dílo dalších myslitelů, kteří upozorňují na vážnou krizi, v níž se současná evropská civilizace a kultura ocitají, a zároveň z ní hledají cestu, která usiluje o hlubší porozumění nám samým, světu a společnosti. Jde především o evropskou filosofii nepředmětnosti, filosofii existence a filosofii dialogu.

  6. V tomto smyslu celostního vědění je v rámci IKM organizován interdisciplinární dialog filosofů, psychologů, ekonomů, regionalistů a teoretiků managementu, který je ve snaze o překonání metodických limitů jednotlivých vědních disciplín veden filosofickou reflexí.

  7. Hlavním cílem je vytvářet teoretické zázemí pro integrovaný rozvoj obce a pojetí managementu konkrescentní skutečnosti a podněcovat jejich praktické uskutečňování.